VUK 489 – Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 483)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 489)

21 Aralik 2017 Tarihli Resmi Gazete

Sayi: 30276

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:

MADDE 1 – 30/9/2017 tarihli ve 30196 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi (Sira No: 483)’nin 3 üncü maddesi asagidaki sekilde degistirilmistir.

MADDE 3 – (1) Bu Tebligin 1 inci maddesinin ikinci fikrasinda yer verilen esaslara göre YN ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen mükellefler (3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuatina göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazi kullananlar ile yol kenari otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazi yerine EFT-POS özellikli yeni nesil ÖKC kullanmasi gereken mükellefler hariç) 3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazlarini, mali hafizalari doluncaya veya mali hafiza degisimini gerektiren durum olusuncaya kadar kullanmalari mümkün bulunmaktadir. Dileyen mükellefler bu tarihten önce de Bakanlikça onaylanmis yeni nesil ödeme kaydedici cihazlari alarak kullanabileceklerdir.

(2) Bu maddenin birinci fikrasi uyarinca, isletmelerinde mevcut eski nesil ÖKC’leri kullanma imkani getirilen mükellefler, söz konusu cihazlarin mali hafizalarinin dolmasi veya mali hafiza degisimini gerektiren durumun olusmasi halinde, anilan cihazlari mali hafiza degisimine tabi tutmaksizin 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 60 Seri No.lu Katma Deger Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlari Kullanmalari Mecburiyeti Hakkinda Kanunla Ilgili Genel Tebligde belirlenen esaslara göre hurdaya ayirmak ve yerlerine YN ÖKC satin alarak kullanmaya baslamak mecburiyetindedirler.

(3) Mevcut eski nesil ÖKC’lerini mali hafizalari doluncaya kadar kullanabilecek mükellefler; mevcut eski ve yeni nesil ÖKC’lerini mali hafizalari doluncaya veya mali hafiza degisimini gerektiren durum olusuncaya kadar, ÖKC fislerinin veya bilgi fislerinin (fatura, e-Fatura, e-Arsiv Fatura, e-Bilet vb. bilgi fisleri) düzenlenmesi isleminde kullanmaya devam edebileceklerdir. Düzenlenen bilgi fislerinde müsteri adina düzenlenen ve elektronik ortamda iletilen e-Arsiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelerin hangi ortamdan ve nasil temin edilebilecegine, erisilip görüntülenebilecegine iliskin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

(4) Bu Tebligin Resmî Gazete’de yayimlandigi tarihten itibaren, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 18 ve 19 uncu maddelerinde belirtilen birlesme, devir, bölünme, hisse degisimi ile 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayili Türk Ticaret Kanunu hükümleri uyarinca isletmelerin nevi degisikligi halleri ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayili Gelir Vergisi Kanunu kapsaminda ferdi bir isletmenin aktif ve pasifi ile kül halinde devri ile ferdi bir isletmenin sahibinin ölümü halinde, kanuni mirasçilari tarafindan isletmenin faaliyetine devam olunmasi halleri haricinde, eski nesil ÖKC’lerin devri mümkün degildir.”

MADDE 2 – Ayni Tebligin 4 üncü maddesinin basligi “ÖKC’lerden gerçeklestirilen satislara ait mali bilgilerin GIB’e bildirilmesi” olarak degistirilmis, ayni maddenin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmis ve üçüncü fikrasi yürürlükten kaldirilmistir.

“(1) Bu Tebligin 3 üncü maddesinin birinci fikrasi kapsamina giren mükellefler (3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuatina göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazi kullananlar ile yol kenari otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazi yerine EFT-POS özellikli yeni nesil ÖKC kullanmasi gereken mükellefler hariç) mali hafizalari doluncaya veya mali hafiza degisimini gerektiren durum olusuncaya kadar kullanabilecekleri 3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazlari ile yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarindan düzenlenen ÖKC günlük kapanis (Z) raporlarina ait mali bilgileri; 1/7/2018 tarihinden itibaren,

a) ÖKC TSM Merkezleri üzerinden,

b) Baskanliktan e-Arsiv hizmetleri konusunda izin alan özel entegratörlerin bilgi islem sistemleri araciligiyla e-Arsiv uygulamasi üzerinden bu Tebligin 5 inci maddesinde belirtilen “Perakende Mal Satislari ile Hizmet Ifalarina Iliskin Mali Rapor Bildirim Kilavuzu”ndaki esaslara göre,

c) Baskanlik tarafindan internet vergi dairesi üzerinden olusturulan elektronik bildirim portalleri üzerinden,

olmak üzere üç yöntemden birini seçerek GIB’e elektronik ortamda bildirilmesi gerekmektedir. Yöntem tercihi ve bildirime iliskin usul ve esaslar www.efatura.gov.tr internet adresinde Baskanlik tarafindan ayrica duyurulacaktir.”

MADDE 3 – Ayni Tebligin 5 inci maddesinin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmis ve üçüncü fikrasinin son cümlesi yürürlükten kaldirilmistir.

“(1) Bu Tebligin 3 üncü maddesinin birinci fikrasi kapsamina giren mükellefler (3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuatina göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazi kullananlar ile yol kenari otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazi yerine EFT-POS özellikli yeni nesil ÖKC kullanmasi gereken mükellefler hariç) mali hafizalari doluncaya veya mali hafiza degisimini gerektiren durum olusuncaya kadar kullanabilecekleri 3100 sayili Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazlari ile yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarindan düzenlenen ve 1/7/2018 tarihinden sonra GIB’e elektronik ortamda bildirilmesi gereken ÖKC günlük kapanis (Z) raporlarina ait mali bilgileri; bu Tebligin 4 üncü maddesinin birinci fikrasinda belirtilen üç yöntemden birini tercih ederek elektronik ortamda GIB’e bildireceklerdir.”

MADDE 4 – Ayni Tebligin 6 nci maddesinin birinci fikrasinin ilk cümlesinde yer alan “2016 yili” ibaresi “2016 veya müteakip yillar” olarak degistirilmis ve ayni maddenin ikinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(2) Bu maddenin birinci fikrasi kapsamina girmekle beraber, isletmelerinde kismen YN ÖKC kullanmaya baslamis olan mükellefler, mevcut eski ve yeni nesil ÖKC’lerini mali hafizalari doluncaya veya mali hafiza degisimini gerektiren durum olusuncaya kadar, müsteriye düzenlenerek elektronik ve/veya kagit ortamda iletilen/verilen e-Fatura, e-Arsiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelere ait tahsilat ve ÖKC Bilgi Fislerinin düzenlenmesi islemlerinde kullanmaya devam edebileceklerdir. Düzenlenen bilgi fislerinde müsteri adina düzenlenen ve elektronik ortamda iletilen e-Arsiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelerin hangi ortamdan ve nasil temin edilebilecegine, erisilip görüntülenebilecegine iliskin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.”

MADDE 5 – Ayni Tebligin 13 üncü maddesinin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(1) Bu Tebligin 4 üncü maddesinin birinci fikrasi uyarinca, perakende mal satislari ve hizmet ifalarina iliskin olarak ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanis (Z) raporlarina ait elektronik ortamda hazirlanip belirtilen yöntemlerden biri ile GIB’e iletilme zorunlulugu getirilen mükellefler, mali raporlarin içeriginde yer verdikleri mali bilgilerin dogrulugundan sorumludurlar. Istenilen mali bilgileri bu Tebligin 5 inci maddesine dayanilarak hazirlanan kilavuzda belirlenen format, standart ve iletim yöntemine uygun olarak ve belirlenen süreler içinde elektronik ortamda GIB bilgi sistemlerine iletilmediginin veya yapilacak denetimler neticesinde söz konusu rapor ile bildirilmis olan mali bilgilerin eksik veya yanlis bildirildiginin tespiti hallerinde mükelleflere, her bir tespite iliskin olarak 213 sayili Kanunun mükerrer 355 inci maddesinde yazili özel usulsüzlük cezasi tatbik edilecektir.”

MADDE 6 – Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.

MADDE 7 – Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.